Świadomość kluczem do skutecznego odchudzania

Gdybym zapytała co trzeba zrobić aby schudnąć pewnie większość powiedziałaby, że najważniejsza jest dieta i trening. Inni dodaliby jeszcze do tego motywację. To wszystko oczywiście jest prawdą i te wszystkie elementy w głównej mierze odpowiadają za powodzenie naszego działania. Jednak ja dołożyłabym coś co jeszcze. Coś co według mnie jest bardzo ważne i musi pojawić się jeszcze zanim zaczniemy się odchudzać oraz towarzyszyć nam w dalszych etapach. Tym „czymś” jest świadomość.

To jacy jesteśmy: co lubimy a czego nie, na co na stać i z czym nie umiemy sobie poradzić to wiedza o nas samych, która pomaga w przetrwaniu kryzysowych momentów Takich chwil w odchudzaniu nie brakuje. Przecież tak wielu się poddaje już na początku swojej drogi. Ale ta świadomość dotyczy także tego czym się karmimy: z czego zrobione jest jedzenie, co powinniśmy jeść a czego lepiej unikać. Dieta, trening, konieczność przestrzegania pewnych zasad potrafi być frustrujące.

Do szewskiej pasji może nas doprowadzić sytuacja kiedy to nagle musimy rezygnować z ulubionych przysmaków bo nad głową wisi widmo „dieta”. W takich momentach nasze emocje biorą nad nami górę i jeśli nie mamy o nich wiedzy oraz umiejętności jak sobie z nimi poradzić – niestety stają się zwycięzcami a my ponosimy kolejną porażkę zajadając ją czekoladą. A gdybyśmy wiedzieli, że to tylko chwilowa nasza reakcja, potrafili ją rozpoznać i świadomie ją zmienić wszystko potoczyłoby się inaczej – trwalibyśmy przy diecie i ćwiczeniach zmierzając do celu.

Jak zmienić swoje życie?

Pędzimy, gnamy każdego dnia co raz szybciej. Jemy byle gdzie, byle jak a później dziwimy się, że tyjemy czy chorujemy. Jedzenie jest dla nas automatycznym zadaniem do wykonania każdego dnia – musimy zjeść by mieć siłę, bo organizm o to prosi. Zazwyczaj jemy w biegu albo przed telewizorem. Zawsze coś, ktoś wymaga naszej uwagi przy jedzeniu. Ciężko nam zatrzymać się i zjeść bo przecież tyle spraw dookoła się dzieje a my musimy ze wszystkim zdążyć. Nasze ciało czasami nawet nie ma czasu zarejestrować faktu, że coś zjedliśmy! Dlatego za chwilę znowu jesteśmy głodni i tak rodzi się chęć podjadania.

Zjadamy więcej niż nam potrzeba a to wszystko odkłada się w ten nieszczęsny tłuszczyk z którym tak ciężko każdego dnia walczymy a on nie zawsze chce dać się pokonać. Chcemy być zdrowi i szczupli. Chcemy jeść zdrowo, ale w tej codziennej gonitwie to bardzo trudne do osiągnięcia. Jaka jest na to recepta? Zacznij od samoświadomości. Poznaj siebie i swoje ciało.

Jak wymodelować sylwetkę?


Przyjrzyj się swoim emocjom towarzyszącym Ci każdego dnia – kiedy jesz, przed i po posiłku. Być może jest tak, że automatycznie lub nieświadomie skazujesz się na porażkę – przez na przykład – jedzenie przed telewizorem, podjadanie w trakcie gotowania obiadu czy nagradzanie siebie słodyczami za udany dzień w pracy lub wręcz przeciwnie za kiepski dzień.

Spójrz na swoje nawyki i najlepiej je zapisz na kartce. To da Ci obraz tego jak wyglądają Twoje nawyki żywieniowe a z tą wiedzą łatwiej będzie coś zmienić – tak naprawdę. Im więcej wiesz o sobie i przyzwyczajeniach tym skuteczniej możesz uporać się z nadwagą.

Zobacz również: Jak ćwiczą gwiazdy?

Oprócz samoświadomości dobrze jest umieć mieć świadomość tu i teraz. Dużo się o tym ostatnio mówi. Na czym to w sumie polega? Przede wszystkim na skupieniu uwagi na momencie, który się teraz dzieje. Doświadczaniu go wszystkimi możliwymi zmysłami. W przypadku jedzenia nasza uwaga powinna się skupić na przeżuwaniu każdego kęsa bardzo powoli i dokładnie. Poczuj smak, zapach i kształt swojego jedzenia. To także zaakceptowanie tego co jemy. To znaczy jeśli masz na talerzu jabłko to smakuj je a nie myśl o tym co byś zjadł zamiast niego. Nierealne bo nie masz czasu?

Na początek spróbuj chociażby zjeść w taki sposób jeden mały owoc – tak na próbę, nic wielkiego. Skoncentruj się na tym jedzeniu całym sobą. Poczuj smak, aromat i zapach. To jest świadome jedzenie. W momencie spożywania posiłku odczuwaj smak potraw bez osądzania czy jest smaczne czy nie – zrobisz to później. Ważna jest sama kwestia wkładania pokarmu do ust. Bądź otwarty na to co się dzieje. Jedzenie ze świadomością ma wpływ na cały Twój styl życia, Twoje zdrowie a co za tym idzie wygląd i wagę. Warto to ćwiczyć każdego dnia - nie tylko w kwestii jedzenia ale także innych czynności. Przed Tobą kilka wskazówek od czego zacząć naukę świadomego bycia tu i teraz związanej z jedzeniem.

Najlepsze fitnessowe motywatory


Po pierwsze zwolnij. Wiem, wiem – łatwo się mówi, ale to jest najważniejsze! Kiedy nie zatrzymasz się aby przyjrzeć się swoim nawykom niczego nie zmienisz. Wyobraź sobie, że biegniesz po parku. Czy jesteś w stanie zauważyć wszystko co się w nim dzieje? Nie. Kiedy zatrzymasz się na chwilę dostrzeżesz wiele szczegółów. Tak samo jest w życiu. Pędzisz a pewne sprawy umykają. Jesz szybko i tak naprawdę nie wiesz ile już zjadłaś. Za mało za dużo? Smakowało Ci to co zjadłaś? Pewnie nawet nie pamiętasz co było na obiad dzisiejszego dnia.

Po drugie skup się na jednej rzeczy. Gdy zasiadasz do stołu zwróć uwagę na jedzenie. Nie włączaj telewizora i nie czytaj gazety. Przez te czynności znowu jesteś narażony na to, że zjesz więcej – bez Twojego świadomego udziału! Jedz przy stole – nie na stojąco.

Po trzecie celebruj posiłek. Niech to będzie wyjątkowa chwila w ciągu dnia. Jeśli na początku będzie trudno zrobić tak z każdym posiłkiem to znajdź chociaż jeden – na przykład śniadanie. Wstań 5 minut wcześniej i zjedz je ze spokojem oraz skupieniem. Od razu zaczniesz lepiej dzień!

Z własnego doświadczenia wiem, że od kiedy zaczęłam zwracać uwagę na to co jem i jak jem łatwiej było mi wprowadzić zmiany w moim żywieniu. Świadomość tego co mi służy a co nie okazała się bardzo pomocna. Na początku mojej przygody z odchudzaniem kiedy uważnie przyglądałam się swoim posiłkom przed każdym z nich (a zwłaszcza kiedy zamierzałam sięgnąć po przekąskę) zastanawiałam się czy warto ją zjeść.

Jeśli spojrzałam na zegarek i okazało się, że za 30 minut czeka mnie obiad, nie czułam głodu więc po co miałabym sięgać po ciastko czy batonika? Świadomie wiedziałam, że za pewien okres czasu czeka mnie pyszny obiad. Uczenie się świadomości to trochę taka rozmowa z samym sobą. Według mnie świadome słuchanie siebie i swojego ciała to klucz do sukcesu!

Źródło: Health-Fit-Life

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi Jagodowe smoothie owsiane 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej 5 pomysłów na jednodniowy detoks Odchudzający napój – działa, gdy śpisz Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Detoksykujące latte z buraka Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi Napój, który usprawnia procesy trawienne i hamuje apetyt Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający 13 produktów na odchudzanie wszech czasów Produkty, które sprawią, że szybciej schudniesz z boczków Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut 5 rzeczy, które się z nami dzieją, gdy jesteśmy głodni Najlepsze tłuszcze na utratę wagi Soki na odchudzanie Te produkty ruszą twój metabolizm Przekąska z awokado i pestek słonecznika na utratę wagi Woda z tą przyprawą spala tłuszcz Co może zrobić dla twojego zdrowia utrata 5 kg? Dwa przepisy na detoks w pięć minut Kolacja 12 godzin po śniadaniu. Najłatwiejszy sposób odchudzania

Popularne w tym tygodniu:

Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej 5 pomysłów na jednodniowy detoks Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Obwisła skóra na brzuchu nie będzie już problemem. Wystarczy 5 składników, aby ją ujędrnić Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi